Autodidakta géniusz. Egy videotékában százasával szippantotta magába a filmeket. Aztán egyszercsak kipottyantak belőle saját gyermekei. Innen-onnan elcsent fogások, amit egyéni látásmóddal, korábban nem tapasztalt szellemmel, hangvétellel, frissességgel és briliáns humorral ötvözött. Sikeresen megteremtette a maga stílusát, védjegyeit és nimbuszát egyaránt.  A Kill Billnél kissé megkopott a zsenialitás, de azok, akik előzőleg már vérszemet kaptak és fanatikusokká lettek még ekkor is pajzsra emelték.

A Halálbiztost viszont nehezebben lehetett védeni. Pénzügyileg és kritikailag kínos bukta. Ráfért – harsogták a rosszmájúak. Azonban töretlenül vártuk a feltámadást. Csak félig-meddig érkezett. Maradt utána még egy kis hullaszag.

Quentin Tarantino sokáig érlelgette magában a Becstelen Brigantyk ötletét. Tíz évig porosodott a fiók alján, várva a megfelelő pillanatot, amikor előkerülhet onnan. Tarantino ezúttal nem visszaemel az élvonalba színészeket, hanem felfedez. Brad Pitt nem szorul magyarázatra. Azonban a kitűnő európai aktorok (Christoph Waltz, Daniel Brühl, Til Schweiger) alaposan feladják a leckét az A-listás hollywoodi kollégának. Izzad is rendesen, hogy legalább utolérje őket. Valamikor sikerül, valamikor egy hangyányival lemarad, de az Égető bizonyítékban nyújtott kimagasló epizódját többnyire átmenti ide is.

Tarantino ágas-bogas, több tőről fakadó, szerteágazó történetének fő vázát az adja, hogy egy Aldo Raine hadnagy (Brad Pitt) vezette speciális osztag Európában grasszál és fő célja, hogy minél több náci skalpot begyűjtsön, aminek csimborasszója a Führer forgalomból való kivonása lenne.  Persze a direktor nem éri be ennyivel, nem is így ismerjük, színesíti az alapot még egy fura kapcsolattal, egy női bosszúval, egy gonosz, ugyanakkor hihetetlenül eszes és találékony német tiszttel, egy kémnővel, és egy-két első látásra oda nem illő epizóddal. A baj, hogy most némelyik sokadikra is kakukktojásnak tűnik.

QT jó szokásához híven ezúttal is a ráragadt élményekből kotyvaszt valami egyedit, valami ellenállhatatlant. A spagetti-westernek mélabús, paprikás, néhol didaktikus és pátoszos hangulatát keveri a háborús filmek nosztalgikus tűzpárbajaival, és ezzel ugrik bele a második világháborús történelmi környezetbe. Éppúgy megjelenik előttünk a Tarantino által bevallottan inspiratívan ható Piszkos tizenkettő, mint a Kelly hősei, vagy a Volt egyszer egy Vadnyugat lenyűgöző, semmihez sem hasonlítható atmoszférája, tarantinos beöntésekkel persze. Sőt még klasszikus Hamupipőke áthallásban is gyönyörködhetünk. Tarantino tehát meg adja a módját, úgy játszik a történelmi tényekkel, mint macska az egérrel és lazán széllel szembe hugyozik, ahogy szokott. Kifordít, parodizál, ironizál, szarkasztikus és cinikus, miközben észrevétlenül instruál a háttérből, ahogy egy jó porondmester az általa megálmodott cirkuszban.

Tarantino nem hüppög és nem túlzottan érzékeny, inkább szenvedélyesen háborúsdit játszik, zsidóvadász üldöz nácivadászt címmel, szabályok és látványos érzelemnyilvánítások nélkül. Kevesebbet erőszakoskodik (talán öregszik), persze van néhány skalpolás és a fejet is használják baseball labdának, de ez igen messze van az elviselhetetlen ketchupfürdőtől. Quentin ráérősen meg-megáll a cselekményvezetés során, elidőz egy neki különösen tetsző momentumon. Megérkeztünk. Itt érződik ugyanis megint a Halálbiztosnál is jelentkező arány- és mértékvesztés. Sokszor pepecsel, miközben mindent meg akar mutatni, ami az eredeti elképzeléseiben szerepel, egy helyben totyorgunk. Mintha szorítana a cipő a kényelmes lazaság helyett, annak a fránya két és fél órás játékidőnek való megfelelés lesz a fő motivációs tényező.

Ennek köszönhetően  néha szétfolyik a mű, a szerkezet teljesen megbomlik és a felhevült kíváncsiság erőteljesen lanyhulni látszik. Tarantino most úgy viselkedik, mint az a profi bokszoló, aki az első néhány menetet átalussza, majd fokozatosan felébred, és aztán kiütésre hajt. A negyedik és ötödik fejezet már úgy ahogy helyén van, de az első háromnál néha bizony óhatatlanul az óránkra kukucskálunk.

Ami nem változott: továbbra is tűéles dialógusokat kanyarint hibátlanul felépített karakterek szájába, akiket olykor előtérbe helyez, olykor hátravon, éppen ahogy kedve tartja. Sakkbábuként tologatja őket többnyire a helyes irányba. Ami viszont nagyon hiányzik: az a fajta Tarantinora jellemző több évre elspájzolható idézetgyűjtemény, ami a Ponyvaregény és a Jackie Brown kultstátuszát nagyban elősegítette. Vannak jó poénok ugyan, de ezek kevésbé átütők, kevésbé megjegyezhetők, kevésbé velősek, mint egykoron.

A rendező színész centrikussága nem meglepő (lévén maga is bele-belekóstol a szakmába), irigylésre és tiszteletre méltó ahogy kiszolgálja komédiásait. Brad Pittnek ez ziccer, néhol azonban még őt is lepipálja, és állva hagyja az a Christoph Waltz, akit eddig mindössze olyan sorozatokból ismerhetett a nagyérdemű, mint a Tetthely, vagy a Rex felügyelő. Most majd megnyílnak a kapuk, hála Tarantinonak. Egy négy nyelven tökéletesen beszélő, művelt, intelligens és velejéig romlott, ugyanakkor fondorlatos nácit alakít meggyőző szuggesztivitással. Teljesen átveszi a karaktert, eggyé válik vele. Nagy kincs ez az ember, a díjeső majdnem garantált (Cannes-ban már befigyelt a legjobb színészi). Til Schweiger szenzációs, pedig viszonylag kevesebbet van jelen.

Tarantino azért érezte, hogy lehet ezt még finomítani és csiszolni. Cannes után egy hollywoodi tesztvetítés reakcióit is összegezvén bement még egyszer a vágószobába. Az kétségtelen, hogy a Becstelen Brigantyk sokaknál nagyon betalál majd és valószínűleg a Tarantino fanok is magasztalni fogják. Tagadhatatlan, hogy vannak mesteri periódusai, és senkihez sem hasonlítható megoldásai. Valami azonban hiányzik. Lehet, hogy csak az az érzés, ami a Ponyvaregény sokadszori megnézése után a mai napig elkap: a tökéletesség. Amúgy nincs vele gond.

Értékelés: 7/10        

A bejegyzés trackback címe:

https://tevemozi.blog.hu/api/trackback/id/tr911332437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Robinzon Kurzor 2009.08.23. 17:19:45

Van benne pár jó jelenet és Brad Pitt is zseniális (azok az akcentusok!) -- de egészében véve egy öncélú, sefüle-sefarka giccs az egész.

Pitt karakterén kívül nincs benne semmi közepsnél eredetibb.

Egy műkedvelő tarantinósat játszik.

3/10

Nyári Mikulás 2009.08.23. 17:49:26

Ez a mozi nem folyik szét. Alapoktól építkezik, van aki téglákat hoz, más erős habarcsot kever, úgy tűnik céltalan, hogy a háziasszony már a függönykarnissal pepecsel, de a végén kiderül, hogy remek logisztikával minden a helyére kerül, áll a ház, sőt a vár, és tiéd a lekvár, ha ilyen blődségeket írsz.
Nézd meg még egyszer!

Zsoolt · http://www.annyit.blog.hu 2009.08.23. 17:49:42

Nekem tetszett a film, ha a helyén kezelem. Játék az egész. De annyira remélem, hogy ezután majd nem jön a Tarantino kalózos, rómais, indiános, szamurájos (az már volt), tarzanos mert ugyanazokra a klisékre (látásmódokra) most akkor lehet komponálni 100 másik ugyanilyet.

miou · http://365buildings.tumblr.com 2009.08.23. 18:03:06

ez a történet mely pontokon ágas-bogas és hol folyik szét?
hányszor láttad, hogy több "epizód" *sokadjára* is kakukktojás?
a "pátoszos" az nem inkább patetikus?
"óránkra kukucskálunk" - ezt pont nem vettem észre magamon, a királyi többes pedig kissé túlzó lenne ehelyt.
ami a tesztvetítés utáni újravágást illeti, ez nem Tarantino- vagy Becstelen brigantyk-specifikus kérdés.

tudod, "csak pontosan, szépen..."

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.08.23. 18:12:49

el akartam olvasni, de szól itt valami zene kéretlenül.
Minekez???

Sedith · http://sentimpress.blogspot.com/ 2009.08.23. 18:24:03

A zenét ki lehet kapcsolni, ha zavar, találd fel magad. :)

Friedrich August 2009.08.23. 18:29:33

Én nagyrészt egyetértek a posztíróval. Szerintem ez egy képregény (ahogy Tarantinótól szokás), csak az első mámorunkban talán nem valljuk be, hogy annak viszont kicsit gyenge lett. Nekem olyan mintha egy csomó mindent kivágta volna belőle és úgyhagyták volna. Waltz nemzetközi méltatásával egyetértek, szerintem is zseniálisan alakított. Pitt (bár egyébként jó színésznek tartom) nem volt semmi különös. Az idegen nyelvek és az akcentusok ilyen erőteljes hangsúlyozása merész húzás, amiért a mestert (QT) bátorságáért dícséret illeti, hiszen az amerikai (cél-)közönség előtt ez szerintem kockázatos. Mindenesetre én véltem valamiféle amerikai-gúnyolást is kihallani belőle ezen az Aldo figurán keresztül. Egy szó mint száz ez a film szerintem közelében nincs a Kutyaszorítóban vagy a Ponyvaregény eredetiségének (de szerintem még a Kill Bill-el sem lesz egy lapon említhető).

délioldal 2009.08.23. 19:29:46

ide nem jövök többet a lejátszó miatt...

anal intruder 2009.08.23. 19:52:41

Szar zene ezen a kibaszott oldalon plusz a helyén kezelendő Tarantino film túl komolyan vétele túl sok karakterben.Baszok jönni többet.

Rosszindulatú Vászka 2009.08.23. 20:04:01

Gagyizene blokkolva, így nem sivít minden frissítésnél :)

Sztem hatalmas film, ojan DVD-n is kell nekem rögvest jellegű. Ojan nem letöltős, hanem gyáriba kell.

Igaz, dögös, szeretnivaló ZS-kategóriás képregényfilm, csak gyönyörű, profibb és tele van poénokal. Zseniális. Patent, erősen eklektikus zeneanyaggal, príma karakterekkel, a mai háborús érzelgős szomorkodós hősiességet kihagyó akciókkal.

Zoltán77 2009.08.23. 20:05:24

Hát, ezzel a kritikával most csúnyán mellé lőttél.

Össz-vissz KÉT szálon fut a cselekmény, ezt a hülye is látja.
Bárki képes követni, már akinek megvan a megfelelő IQ-ja hozzá.
És szét sem folyik, minden szépen egy irányba mutat, mindennek megvan az értelme és rendeltetése. Minek írsz olyan filmről amihez kevés vagy???

Leülhetsz, 1-es

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2009.08.23. 20:34:33

Webfejlesztőként azt mondom, nyeljen sünt az olyan oldalkészítő, aki zenét mer tenni az oldalára, ha az nem fesztiváloldal, vagy egy zenekar oldala.

retekgyerek 2009.08.23. 20:42:29

Jól van. Ha ennyi mindenkinek nem tetszik a zene, akkor leállítom. Aki akarja, visszanyomhatja, egy gombnyomás.

PiszkosFreddy 2009.08.23. 21:58:02

Q.T.nagyban hozzájárult a világ elkorcsosulásában a filmjeivel,amelyben már-már mitikussá teszi az öncélú gyilkolást,pusztítást,trendivé a kábszerezést.Nagyon erősen próbáltam szubjektíven nézni,élvezni,befogadni filmjeit,de mind egy rosszul kopírozott üres katyvasz.
Remélem minél kevesebb alulművelt,
aluliskolázott,befolyásolható emberkezdeményhez jutnak el igénytelen filmjei,mert bár Ők a célközönség,de erősen deformálhatják is Őket.

PiszkosFreddy 2009.08.23. 22:00:19

Gondolom öt perc alatt összejött a pénz a filmre,amikor kiderült,miről szól...

Ankert 2009.08.23. 22:35:43

Én inkább azt gondolom, hogy a kritika elkészítése tartott öt percig. Fércmunka. Arról se vagyok meggyőződve, hogy az önjelölt kritikus egyáltalán látta a filmet.

Sid Victor 2009.08.23. 23:13:39

A posztíró totál megfeledkezett Diane Krugerről és Chritoph Waltzra se szánt többet egy fél bekezdésnél. Lehet, hogy a Castellari féle filmet látta? Húzzál szépen vissza oda kisfiam, ahonnan jöttél.
Valaki kapcsolja ki ezt a zenét!!!! :o)

nick: 2009.08.24. 00:03:40

a zenét kikapcsolni nem tudja

hozzászólni, azt bezzeg tud

...sőt, online blogot írni is

ez a "LOL"
:-DDDD

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.08.24. 00:20:20

@nick: bejöttem, miközben zenét hallgattam. Erre ez megszólat, de NEM IS KERESTEM a gombot. Minek riaszt el? Olvasni jöttem, nem zenét hallgatni. Írtam és menekültem.
A felhasználók jelentős részének ez a reakciója. Ennyi.

Rpi 2009.08.24. 11:53:39

"Quentin ráérősen meg-megáll a cselekményvezetés során"
Ez aranyos. Pertut ittatok?
süti beállítások módosítása