Mérget vehettünk volna rá, hogy karácsony közeledtével lesz olyan film, mely meglovagolja az ilyenkor kialakuló zsibvásárt. Gazdasági világválság ide vagy oda, emberek hosszú sora hömpölyög a plázákban, vásárolgatnak, nézelődnek, zabálnak, és ha megunják ezeket, akkor betérnek egy moziba. Természetesen a választásnál előnyben részesül az a mozgókép, melynek témája a szeretet ünnepe köré összpontosul. Remek üzletpolitika, többször sikeresen alkalmazták már.
Abban a tévhitben éltünk, hogy a Nyughatatlan és az érte kapott Oscar-díj után Reese Witherspoon kikecmereg végre a bájos, szeretnivaló, cukorfalat, komika szerepköréből. Nos, egy kis kitérő, szünet után csak visszatalált a gyökerekhez. Most Vince Vaughn oldalán osztja az észt, és hirdeti a szerelem mindent legyőző erejét karácsonykor. Vince barátunk Hollywood legjobb nőivel smárolgat, kissé irigykedhetünk rá emiatt. A Szakíts, ha bírsz című filmben Jennifer Anistont vitte ágyba, most pedig a két gyerek után is kiváló lakkal büszkélkedő Witherspoont. Seth Gordonról – aki a rendezést vállalta magára – még nem sokat hallottunk, de gyanítom, hogy a Négy karácsony után fogunk majd, mert Amerikában falták, mint a hamburgert, vagy a palacsintát.

Brad és Kate mióta egy párt alkotnak, minden évben elutaznak a karácsonyi ünnepek idejére, mivel nincs kedvük a nagy családi habzsi-dözsihez. Azonban a rossz időjárás miatt ezúttal törlik a Fidzsi-szigetekre induló repülőjáratukat. Nem marad más hátra, minthogy végiglátogassák az egész családot. Ez nem jelent egyszerű feladatot, hiszen mindkettőjük szülei elváltak, így négy rokonsághoz kell bekukkantani. Persze a nagy családi busójáráson a kapcsolatuk is igazi megpróbáltatáson megy keresztül.

Már az alapképlet is furcsa és képtelennek tűnő szituáció. Adva van egy pár, akik három éve ugyan együtt élnek, de még nem mutatták be egymást a családtagoknak, illetve a szülőknek. De kérem, ki hiszi ezt el ebben a felgyorsult, rohanó világban. Amerikában ezt is meg lehet tenni, teljesen hülyének, és ostobának nézni az embereket. A rokonok persze vagy bunkók, tuskók, vagy félnótások, ami kitűnő kiindulópontként szolgál az alkotóknak, hogy elsüssék idióta vicceiket. Van két báty például, akik még mindig abban élik ki magukat, hogy ripityára verik az öcsikét. Kate anyja fehérmájú, a nagymamája perverz, a nővére pedig gyerekgyártásra szakosodott. Brad anyja a fiatal fiúkákat komálja, hiszen összeállt a fia legjobb barátjával. Különben nagyon érdekes elem ezekben a romkomokban, hogy az idős emberek általában kéjencek, mindegyik imádja a szexet, és csak arról beszél.

Szóval a megjelenő alakok egyenként defektesek, a poénok kilencven százalékát pedig ez a tény adja. Azt azért nehezen hisszük el, hogy a szülőknél tett látogatás során derülnek ki még el nem mondott titkok a másik életéből. Milyen kapcsolat ez, ahol három évig hazudnak egymásnak, kérdezhetnénk nagy boci szemekkel és jó adag szkepszissel. Mivel az alapsztori megmagyarázhatatlanul bugyuta, miért kellene a továbbiakban logikát keresnünk, hiszen még a nyomait sem találjuk ebben az egész cirkuszban. Nem sok idő telik el, és rádöbbenünk, hogy a karácsonyi mizéria csak ürügy, van valamiféle ajándékosztogatás az elején, de azután Seth Gordon rendező elfelejti az apropót. A Négy karácsony játszódhatna akár húsvétkor is.

A poénok nagyon durvák, és sokszor az extrémitásig fokozódnak. Reese Witherspoon például úgy hajigálja a kölköket a légvárban, mintha csak egy dzsúdóedzésen lenne, mindezt egy terhességi tesztért. Természetesen van hányás, okádás is bőven, általában akkor is Witherspoon az áldozat. Műveltségi vetélkedőn remélhetőleg nem indul az alkotói stáb, vagy a magyar fordítói gárda. Már általános iskolában is illik tudni, hogy Kína fővárosa Peking, és nem Hong-Kong , ahogy az a filmben elhangzik minden szégyenérzet nélkül. Ebben a kapcsolatban a férfi és a nő örökösen alázza egymást, például a Vidám Vasárnaphoz hasonlatos gyülekezeti jelenetnél. Ha pedig nem döngölik egymást agyagba, akkor a házasság filozófiáját fejtegetik, és szórják az életbölcsességeket, amelyek telis tele vannak közhelyekkel és hamis lózungokkal. Persze a végén nagy szakítós után jöhet a könnyes szemű kibékülés. Csak ne lenne ilyen átlátszó a recept.

Reese Witherspoon megint a Doktor Szöszi-féle karaktert adja, ami elég a sikerhez. Más kérdés, hogy ebben a nőben ennél több lehetőség van, mint ez a szerep, ami maximum a képességei felét követeli. Vince Vaughn ismét a bumfordi, nagy mackót hozza. Nem áll neki rosszul, de néha arcpirítóan lop saját magától, ugyanis a Szakíts, ha bírsz című moziban is ezt kínálta. A mellékszerepekben veteránok, és nagyágyúk. Robert Duvall pár mondata nem túl meggyőző, Jon Voight még ennyit sem kap. Jon Favreau lubickol a barom báty szerepében, és Sissy Spacek sem érzi elveszettnek magát a liliomtipró anyuka szerepében.

A Négy karácsony szórakoztató ünnepi mozi akart lenni, de végül csak egy szolid, átlagos vígjátékocskára futotta. Ha nem ilyenkor kerül bemutatásra, valószínűleg a kutyát sem érdekelte volna. A vásárlási láz közepén azonban Amerikában tarolt, és itthon sem áll rosszul a szénája. Kellemesebb karácsonyi időtöltést kívántam volna valamennyiünknek, de ez már csak jövőre teljesülhet.

A bejegyzés trackback címe:

https://tevemozi.blog.hu/api/trackback/id/tr281331810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása